STARRT Ideefase

De situatie:  Tijdens de ideefase hebben we door middel van het uitvoeren van verschillende activiteiten zes integrale ideeën bedacht. Deze zes integrale ideeën moeten ervoor zorgen dat de opslagcapaciteit van de Quinny Yezz zal worden vergroot. De ideefase is de stap die na de analysefase start. Uit deze zes integrale ideeën zullen er drie worden geselecteerd die verder zullen worden uitgewerkt in de volgende fase de conceptfase.

Mijn Taak: 
Ik heb me tijdens deze fase bezig gehouden met zeer uiteenlopende activiteiten. Gedurende deze fase heb ik 20 A3 vellen gemaakt die antwoord kunnen geven op verschillende deelproblemen. Voor dat er kon worden gestart met het maken van deze tekeningen heb ik eerst geholpen bij het bepalen van de deelproblemen waar we antwoord op wilde krijgen. Verder heb ik mee geholpen met het samenstellen van een morfologische kaart waarin de beste deeloplossingen zijn opgenomen. Om deze kaart samen te kunnen stellen hebben we eerst met zijn alle Verder heb ik me bezig gehouden met het bedenken van twee integrale ideeën bij mijn ideeën stonden de volgende geesten centraal Retro en Multifunctioneel. In de morfologische kaart heb ik van deze geesten aangegeven welke deeloplossingen het meest geschikt zouden zijn. Daarnaast heb ik de twee integrale ideeën van met de geest Retro en Multifunctioneel uitgetekend. Ook heb ik van deze integrale ideeën twee spuugmodellen gemaakt. Ook heb ik geholpen bij de beoordeling van de zes integrale ideeën door middel van een wegingsmatrix. Verder heb ik meegeholpen met het presenteren met de door ons bedachte integrale ideeën

De Activiteiten die ik heb uitgevoerd: 
Als groep hebben we tijdens deze fase verschillende activiteiten uitgevoerd. Zo is er tijdens deze fase deelproblemen opgesteld, A3 schetsen, morfologische kaart, tekeningen integrale ideeën en spuugmodellen gemaakt. Al deze producten vormen samen onze ideefase. Gedurende deze fase heb ik zelf 20 A3 vellen getekend met oplossingen op de deelproblemen. Bij het opstellen van deze deelproblemen heb ik ook geholpen. Verder heb ik geholpen bij het opstellen en invullen van de morfologische kaart. Daarnaast heb ik de meest relevante deeloplossingen van de twee geesten van mijn ideeën geselecteerd. Ook heb ik voor deze geesten ideeschetsen gemaakt waarin het idee door middel van verschillende tekeningen duidelijk wordt gemaakt.  Verder heb ik van de twee integrale ideeën die ik verder zou uitwerken spuugmodellen gemaakt om te laten zien hoe het er ongeveer uit zal gaan zien. Veder heb ik samen met mijn groepsleden een wegingsmatrix op gesteld om de zes ideeën te wegen door middel van het pakket van wensen. Ook heb ik samen met mijn groepsgenoten onze producten/ideeën gepresenteerd aan de andere groepsleden die worden begeleid door dezelfde begeleider.

Het resultaat: 
Tijdens de ideefase hebben we een aantal producten opgeleverd om een goed beeld te kunnen gegeven over de mogelijke oplossingen voor het probleem. Tijdens deze fase zijn er deelproblemen opgesteld. Er zijn per persoon 20 A3 tekeningen gemaakt van manieren waarop deze deelproblemen kunnen worden opgelost. Tijdens het maken van deze tekeningen is er gebruik gemaakt van verschillende creativiteitstechnieken. De gebruikte technieken zijn de HKJ, Associatie, Superhelden en doorgeeftechniek. Verder is er door middel van deze 60 A3 vellen een morfologische kaart opgesteld. Om deze op te kunnen stellen heeft er eerst een selectie plaats gevonden van alle idee per deeloplossing. Verder is er op deze morfologische kaart aangegeven welke deeloplossing het meest toepasselijk is voor de verschillende geesten. Verder zijn er zes integrale ideeën verder uitgewerkt in tekeningen. In deze tekening laten we zien hoe het ideeën er uit zal gaan zien. Verder zijn er van deze zes integrale spuugmodellen gemaakt die snel kunnen laten zien hoe het er ongeveer uit zou komen te zien. Verder is er gedurende deze fase een wegingsmatrix gemaakt waarop de zes integrale ideeën zijn beoordeeld. Ook is er door onze een presentatie gegeven over de bevindingen/idee die zijn ontstaan gedurende deze fase.

Reflectie: 
Ik heb geleerd tijdens deze fase hoe je door middel van verschillende geesten een integraal idee kan opstellen. Verder heb ik geleerd dat door gebruik te maken van verschillende creativiteitstechnieken gedurende het tekenen je op idee kan komen die je van te voren niet zou gebruiken. Verder ging het tekenen van de 20 A3 vellen al een stuk sneller en makkelijker dan bij het vorige project. Verder heb ik geleerd dat het samenstellen van een morfologische kaart meer tijd in beslag neemt dan je van te voren zou denken. In het vervolg zal ik hier rekening mee houden bij het opstellen van een planning. Daarnaast heb ik geleerd dat het selecteren van de meest geschikte oplossingen ook een zeer tijdrovende karwei is. Verder zal hier in de planning ook rekening mee moeten worden gehouden. Verder ging het maken van de tekeningen van de integrale ideeën wel goed en ben ik te vrede over het idee. In het vervolg zal ik zeker weer gebruik gaan maken van geesten gedurende deze fase. Het maken van spuugmodellen vindt ik vrij lastig omdat je door het materiaalgebruik wordt beperkt in je vormvrijheid. Daardoor is het lastig om ronde vormen mooi te construeren. Ook heb ik geleerd dat je door middel van een wegingsmatrix goed kan kijken of een idee geschikt is. Dit kun je snel zien door het aantal punten dat het scoort. Verder heb ik geleerd dat je moet uit kijken dat de integrale ideeën niet te veel op elkaar lijken. Dit was bij mij wel het geval en dit zal ik zeker gaan meenemen naar in het volgende project. Verder ging het presenteren goed en ben ik te vrede over de uitvoering hiervan.  
Verder ben ik te vrede over de samenwerking in de groep deze heb ik als zeer prettig ervaren. In het vervolg zal ik zeker weer gebruik gaan maken van een planning. Een planning is zeer handig alleen jammer dat er tussendoor nog een aantal opdrachten zaten die deze verstoorde. Verder is bij het maken van de spuugmodellen weinig tijd. Dit wordt mede veroorzaakt doordat de werkplaats maar een beperkte tijd beschikbaar was. Toen wij in de ontwerpstudio bezig waren met het maken van deze modellen kregen wij te horen dat dit niet mocht en we in de werkplaats verder moesten. Toen we ons hadden verplaats naar de werkplaats sloot de werkplaats en konden we niet verder. Door een samenloop van verschillende omstandigheden zijn we in tijdsnood gekomen en is het resultaat zeker beïnvloed. Ik hoop dat in het vervolg beter rekening wordt gehouden met de tijd die het project in beslag zal nemen. Verder hoop ik dat hier in de planning van opdrachten rekening mee wordt gehouden.


Toepassing: 
Bij een volgend onderzoek kan ik mijn ervaringen die ik heb opgedaan gebruiken. Zo zal ik vaker gebruik gaan maken van een wegingsmatrix om de meest goede ideeën te selecteren. Ik heb geleerd dat dit een zeer krachtig selectieproces is. In het vervolg zal ik het daarom zeker weer toepassen. Verder zal ik ook weer gebruik gaan maken van een morfologische kaart. Wanneer ik dit weer zou doen zou ik wel een apart vel maken met de op mijn geest van toepassing zijnde oplossingen. Dit kan je doen om ervoor te zorgen dat het niet zo onoverzichtelijk is als nu het geval is. Verder zal ik gebruik maken van de goede en verbeterpunten van mijn opgeleverde producten. Zo zal ik in het vervolg beter gaan kijken of mijn producten niet te veel op elkaar lijken. Ik vond het een zeer leerzame periode en zijn mijn kennis en ervaringen zeker weer gebruiken in een volgende fase. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten