STARRT Strategische fase

De situatie:  
Tijdens de strategische fase hebben we door middel van verschillende onderzoeken een duidelijk beeld gekregen over de mogelijke opbergvoorzieningen die geschikt zijn voor de Quinny Yezz.  Het doel van deze fase is bedenk een hulpmiddel waarmee de verkoop van de Quinny Yezz zal worden gestimuleerd maar niet zijn karakter verliest.
De opdracht van Dorel was:
Bedenk een hulpmiddel waarmee de verkoop van de Quinny Yezz zal worden gestimuleerd.

Mijn Taak:  
Ik heb me tijdens deze fase bezig gehouden met het doen van bronnenonderzoek, voor het meeste van dit onderzoek heb ik gebruik gemaakt van het internet. Bij het verslag heb ik een aantal deelvragen verder uitgewerkt en onderzocht. Verder heb ik meegeholpen met het samenstellen van de matrix waarin de interne sterktes van Dorel en op welke kansen en trends ze zouden kunnen inspelen. Door het inspelen op deze kansen en trends kan men ervoor zorgen dat het product aantrekkelijker zal worden. Verder heb ik een aantal Mindmaps gemaakt om een goed overzicht te krijgen van verschillende facetten die meespellen bij de keuze van een kinderwagen/buggy. Zo is er een Mindmap gemaakt van de gebruikersgroep, bagage en de concurrenten van Quinny. Verder heb ik samen met mijn groepsleden veldonderzoek uitgevoerd in Breda op de Woonboulevard zo hebben we onder ander Prénatal en de IKEA bezocht. Voor dit bezoek heb ik eerst geholpen met het maken van een vragenlijst voor het interview deze hebben we echter niet kunnen afnemen. Daarna heb ik me bezig gehouden met de verslag legging.

De Activiteiten die ik heb uitgevoerd: 
Het samenstellen van hoofd en deelvragen die van toepassing zijn op de Quinny Yezz. Toen deze waren samengesteld heb ik geholpen met het opstellen van een matrix waarin de interne sterktes en externe kansen en trends worden genoemd. Ik heb zelf meegeholpen met het bedenken/onderzoeken van de interne sterktes en externe kansen en trends. Daarna heb ik geholpen met het brainstormen over een mogelijk idee wat kan worden gebruikt als nieuw opbergvoorziening van de Quinny Yezz. Daarna heb ik me bezig gehouden met het samenstellen van een interview dat we mogelijk zouden kunnen gaan uitvoeren in Breda tijdens ons veldonderzoek. Verder heb ik me bezig gehouden met het maken van verschillende Mindmap die in het vervolg van het onderzoek zeer nuttig zouden kunnen zijn. Ik heb zelf ook een aantal Mindmap samengesteld die ervoor zorgen dat er gelijk een goed overzicht aanwezig is. Zo is er een Mindmap met gebruikersgroep, bagage en concurrentie. Deze hebben we aangevuld naar het veldonderzoek in Breda op de woonboulevard. Ik heb verder geholpen met de vormgeving van het verslag en de invulling hiervan.

Het resultaat: 
Tijdens de strategische fases hebben we een aantal producten opgeleverd om een goed onderzoek te kunnen verrichten naar de factoren die van invloed kunnen zijn op ons ontwerp. Zo is er een SWOT gemaakt van Dorel wat is omgezet naar een matrix. In deze matrix zijn de interne sterktes en externe kansen en trends die hieruit voortvloeien. Naar aanleiding van deze matrix zijn wij tot twee productideeën bedacht. Verder is in deze fase een interview gemaakt over de mening van ouders die betrekking heeft op de gebruiksvriendelijkheid van kinderwagens/buggy’s. Tevens zijn er in deze fase verschillende overzichten gemaakt die van toepassing zijn op het te ontwerpen hulpstuk van de Quinny Yezz. Sommige van hebben direct betrekking op het ontwerp andere hebben indirect invloed op het hulpstuk. Verder is er over deze fase een verslag gemaakt waarin de hoofdvraag is beantwoord doormiddel van hoofd en deelvragen. Deze hoofd en deel vragen zijn onderverdeeld in interne en externe factoren. Een onderzoek in het veld die extra kennis heeft opgeleverd over de doelgroep en concurrentie van de Quinny Yezz. Verder is er een elevatorpitch uitgevoerd waarin we ons idee hebben voor gedragen aan de hoofdontwerper van Quinny. We hebben uit eindelijk een GO gekregen voor ons eerste idee. Ons tweede idee was een NO-GO omdat het niet van toegevoegde waarde zou zijn op de bestaand ontwerp. In deze fase hebben we een duidelijk beeld gekregen en weten we waar we ons op kunnen gaan richten in de analysefase.
 
Reflectie: 
Ik heb geleerd tijdens deze fase hoe je door middel van een matrix met interne sterktes en externe kansen en trends een idee kan generen. Ik heb gemerkt dat dit een zeer handige tool kan zijn en dat je idee waar je eerst niet aan dacht nu wel gebruikt. Verder kan je zo goed gebruik maken van sterke punten van de organisatie. Door middel van deze tool zijn wij ook op het idee gekomen om twee bedrijven aan elkaar te koppelen Samsonite + Dorel. Verder weet ik nu ook hoe je een SWOT kan samenstellen die je kan gebruiken in je ontwerpproces.
Verder heb ik in deze fase geleerd dat je door middel van een Mindmap van een breed gebied naar een steeds specifieker gebied gaat. Dit heb ik als zeer prettig ervaren omdat je nu weet hoe kan inzomen op verschillende gebieden. Dit geeft gelijk extra informatie die in het vervolg van het onderzoek nog van toepassing zouden kunnen zijn. Het maken van een verslag doormiddel van hoofd en deelvragen werkt zeer handig. Hierdoor weet je al welke onderwerpen je moet gaan uitzoeken en ook de hoofdstukindeling. Verder heb ik gemerkt dat het uitvoeren van een veldonderzoek een zeer goede manier kan zijn om meer informatie in te winnen over het product. Hierdoor zijn we onder andere achter de mogelijke bagage en concurrenten van Quinny gekomen. Ik heb hier gezien dat er een groot prijsverschil zit tussen de verschillende merken en modellen. Zelf ben ik soms wel geschrokken van de prijs (erg duur). Verder heb ik geleerd dat het erg lastig is om een product binnen 45 seconden te presenteren. Ik heb zelf niet gepresenteerd maar wel gezien dat het lastig is om de informatie te selecteren op prioriteit. Je moet bij zo iets vooral alleen het echt belangrijke vertellen. Verder vond ik een zeer interessant proces wat we zijn doorlopen, en heb ik gemerkt dat het erg lastig is om een goede opdracht te bedenken. Verder ben ik blij met de samenwerking binnen de groep we hebben producten opgeleverd waar ik erg te vrede over ben. Wel hebben we hem nog flink aangepast naar aanleiding van de les onderzoeks-vaardigheden. Soms was de communicatie over wat er moest worden opgeleverd erg onduidelijk. Wanneer dit iets duidelijker was geweest had dit een hoop werk kunnen schelen. Wel hebben we door een aanpassing in de planning dit nog tijdig kunnen herstellen. Verder hebben we een goede planning gemaakt om zo te voorkomen dat we in tijdnood zouden komen, hier ben ik persoonlijk erg blij mee.

Toepassing: Bij een volgend onderzoek kan ik mijn ervaringen die ik heb opgedaan gebruiken. Zo zal ik vaker gebruik gaan maken van een Mindmap om zo een probleem/onderwerp overzichtelijk te kunnen ordenen. Ook een matrix zal ik zeker weer gaan gebruiken omdat het een zeer krachtig instrument is om ideeën te generen. Verder zal ik de kennis die ik heb opgedaan tijdens het samenstellen van het verslag weer gaan gebruiken om zo effectief mogelijk te kunnen werken. Bij het uitvoeren van een nieuwe presentatie door middel van een elevatorpitch zal ik mijn eigen ervaringen meenemen in de voorbereiding. Door hier rekening mee te houden kun je ervoor zorgen dat de volgende elevatorpitch nog beter is gericht op de wensen van de opdrachtgever. Ik vond het een zeer leerzame periode en zijn mijn kennis en ervaringen zeker weer gebruiken in een volgende fase.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten