Vraag 2 In de 8.2.2 genoemde oorzaken voor het vele handen
probleem corresponderen met de in hoofdstuk 1 genoemde criteria voor
verwijdbaarheid (voorzienbaarheid, beïnvloedbaarheid, handelingsvrijheid). Hoe?
Verwijtbaarheid wordt beïnvloed door de arbeidsdeling
waardoor mensen zich minder voor iets verantwoordelijk voelen. Dit wordt
veroorzaakt doordat verschillend mensen aan één product werken en dus snel de
schuld door schuiven naar een ander. Naast de arbeidsdeling wordt de
verwijdbaarheid beïnvloed een vermindering van verantwoordelijkheidsbesef. Dit
wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat de handelingen worden verspreid
over meerdere personen hierdoor neemt de verantwoordelijkheidsbesef qua
individu af. Men voelt zich minder betrokken bij het probleem omdat de
handelingen verspreid waren.
Voorziendbaarheid wordt beïnvloed door arbeidsdeling
door dat meerder mensen bijdragen is er de kans dat er dingen die van te voren
waren te verwachten niet worden geconstateerd. Verder wordt de voorzienbaarheid
beïnvloed door de beperkte informatie voorziening. Dit probleem kan niet los
worden gezien van de arbeidsdeling het beïnvloed elkaar wel degelijk. Door een
beperkte informatie voorziening kan het voorkomen dat er beslissingen worden
genomen die verkeerd uitvallen. Deze beslissingen hadden bij een complete
informatievoorziening mogelijk anders uitgevallen.
Beïnvloedbaarheid wordt beïnvloed door arbeidsdeling
dit zorgt ervoor dat verschillende mensen op verschillende plaatsen de baas
zijn. Hierdoor kunnen er op verschillende plekken beslissingen worden genomen
die mogelijk verkeerd uitpakken. Verder kan door de beperkte
informatievoorziening door het management andere beslissingen worden genomen,
die men mogelijk bij alle informatie niet had genomen. Verder worden de meeste
beslissingen genomen door verschillende managementafdelingen met eigen
belangen.
Handelingsvrijheid wordt beïnvloed door de
arbeidsdeling men kan maar op een beperkt vlak vrij handelen. Verder wordt de
handelingsvrijheid door het management beperkt. Verder heeft beperkte
handelingsvrijheid hier natuurlijk invloed op. Zo kan het voorkomen dat een
bepaalde persoon niet zo mag handelen als hij zelf wilt. De werknemer kan niet
handelen zoals het beste zou zijn voor zowel bedrijf als werknemer en overige
factoren.
Vraag 3B. illustreer
aan de hand van de ramp de Challenger hoe de modellen achteraf kunnen worden toegepast.
Geef ook wenselijkheid aan.
Corporatief model: De organisatie is als geheel
verantwoordelijk.
Men kan de organisatie die heeft besloten om de Challenger
toch te lanceren een boete te geven. Verder had men kunnen besluiten om hen
meer en betere controles te laten uitvoeren bij dit soort projecten. Het
voordeel is dat niet meer moet worden aangetoond welke betrokkenen er voor
verantwoordelijk is.
Hiërarchisch model: De verantwoordelijkheid ligt bij de
top van de organisatie.
In dit geval had men de top van de NASA moeten bestraffen
omdat men toch heeft besloten om toestemming te geven voor lancering. De NASA
heeft de kreten van de ingenieurs niet meegenomen in de beslissingen terwijl
men wist dat dit wel moest. Men heeft een grote fout gemaakt door een lancering
uit te voeren waarbij mensenlevens op het spel stonden.
Collectief model: Ieder medewerker van de organisatie is
in gelijke mate verantwoordelijk.
Bij dit model zijn alle mensen die betrokken zijn bij de
ramp van de Challenger verantwoordelijk men had de ander aan kunnen spreken op
een verkeerde keuze. De top van de NASA had tegen elkaar kunnen zeggen dat het
onverstandig zou zijn om de mening van de ingenieur te negeren. Verder hadden
de Ingenieurs ook elkaar erop kunnen aanspreken en mogelijk de media gebruiken
om lancering te voorkomen.
Individueel model: Elk individu is verantwoordelijk voor
zijn of haar aandeel.
Men kan kijken welke mensen op de hoogte waren van probleem
waardoor deze ramp had kunnen worden voorkomen. Deze mensen had men kunnen
straffen voor het aandeel dat zij hebben gehad tijdens en voor deze ramp.
Verder zou men kunnen kijken of de projectleden het management op nog een ander
manier hadden kunnen waarschuwen. En welke persoon uiteindelijke de
beslissingen hebben genomen bestraffen dus de managers.
Wenselijkheid.
Ik vind dat het hiërarchische model het best kan worden
gebruikt omdat deze mensen uiteindelijke de beslissing hebben genomen om toch
te lanceren. Verder heeft men de kennis van de projectgroep genegeerd terwijl
men wist dat dit niet kon. Daarom vind ik het ook niet dat deze mensen hiervoor
moeten worden gestraft men heeft gedaan wat tot hun mogelijkheden behoorde.
Hierna heeft het management de leiding over genomen en de eindbeslissing
genomen.
Welke modellen zou je
adviseren voor Townsend en Thomson?
Hiërarchisch model: De verantwoordelijkheid ligt bij de
top van de organisatie.
Bij de ramp met de Herald
of Free Enterprise heeft het management ervoor gezorgd dat de situatie aan
boord zo chaotische was. Men had besloten om een zeer beperkte los en
inlaattijd te nemen om meer geld te kunnen verdienen. Door deze beslissing
werkt het personeel onder grote tijdsdruk wat kan zorgen voor het over het
hoofd zien van gevaarlijke situaties. Verder had men besloten om minder
personeel aan boord te hebben om geld uit te sparen. Door deze beslissingen
moest er nog meer werk worden verzet voor de toch al onder tijdsdruk
presenterende werknemers. De werknemers hebben wel de fouten begaan maar dit
werd veroorzaakt door de omstandigheden waar men onder werkte. Verder heeft het
management voor deze situatie gezorgd dus zal men moeten worden gezien als
schuldige. Door de beslissingen van het management hebben de verschillende
samenlopen van omstandigheden tot deze ramp kunnen leiden.
Voorbeelden voor de verschillende soorten modellen.
Corporatief model: De organisatie is als geheel
verantwoordelijk.
Een bank die in zwaar weer zit zal worden aangesproken in
zijn geheel als er fouten worden gemaakt. Zo is ook te zien dat wanneer een
bank fouten maakt ze in hun geheel worden beoordeeld. De complete organisatie
zal in zijn geheel verantwoordelijk worden gesteld.
Hiërarchisch model: De verantwoordelijkheid ligt bij de
top van de organisatie.
Bij de NS zal de top worden aangesproken als beslissingen
worden gemaakt. Als zij beslissen om de mensen de overstap tijd te verkorten
zal dit invloed hebben op de werkzaamheden van de werknemers. Door beslissingen
van het de top wordt de veiligheid van zowel de reizigers als van de werknemers
in gevaar gebracht. Het management zorgt ervoor onder welke omstandigheden de
werknemers werken.
Collectief model: Ieder medewerker van de organisatie is
in gelijke mate verantwoordelijk.
Bij het ontwerpen van een project is iedereen in de
projectgroep verantwoordelijk voor het uiteindelijke resultaat. Verder kan men
niet de schuld afschuiven naar individuele personen. Wanneer een project faalt
zal de complete projectgroep hierop worden aangesproken.
Individueel model: Elk individu is verantwoordelijk voor
zijn of haar aandeel.
Bij het aan sluiten van een netwerk is de installateur
verantwoordelijk voor de beslissingen die hij neemt. Wanneer er bijvoorbeeld
geen rekening is gehouden met de afstand die het draadloos netwerk moet
overbruggen kan de installateur hierop worden aangesproken. Hij heeft zelf
kunnen beslissen waar hij de router op zou hangen om zo de volledige ruimte te kunnen
bereiken. Door de fout van de installateur is de probleem ontstaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten